THE WALL
In collaboration with the Luxembourg writer and muralist Spike, a 30m x 3.5m black and white mural was created in Linz at the Barbara cemetery directly on the railway line, which is composed of abstract typography and caligraffiti in pure black and white.
The preference for typographic elements and minimalism led us to this first international collaboration. With the elongated area that we had been provided with on the legal wall by Video Sckre, we decided to deal with a positive-negative theme. The intersecting abstract letters of Spike formed the centered element on the wall. A symbiosis of bold and fineline was created by using different sized circles in combination with my Caligraffiti hand-lettering for the invert look from the distance.
The calligraphic elements were deliberately painted freehand to give the heavyweight centerpiece the overall abstract look. Since the wall is located directly in the entry lane to Linz Central Station, where trains of all kinds stop, the legibility of the elements was secondary for us. It was more about the merging of very high-contrast styles and the graphic visibility of the positive-negative elements, the circles and shapes that should be recognizable to train passengers as they pass.
In Zusammenarbeit mit dem luxemburgischen Writer Spike entstand in Linz am Barbarafriedhof direkt an der Bahnstrecke ein 30m x 3,5m großes Schwarz-Weiss Mural, das sich aus abstrakter Typografie und Caligraffiti zusammensetzt.
Unsere gemeinsame Vorliebe für typografische Elemente und brachialen Minimalismus führte uns zur ersten internationalen Zusammenarbeit.
Bei der sehr langen Wand, die wir von Video Sckre zur freien Verfügung gestellt bekommen hatten, entschieden wir uns dazu, uns mit dem Thema positiv-negativ auseinanderzusetzen.
Die sich überschneidenden abstrakten Buchstaben von Spike bildeten dabei das zentrale Element in der Mitte der Wand und wurden durch die kalligrafischen Typoelement eingerahmt. Angelegt an unterschiedliche Kreise entstand dadurch in Kombination mit meinem Hand-Lettering eine Symbiose aus "Bold und Fineline". Die kalligrafischen Elemente wurden dabei bewusst freihand gemalt, um dem schwergewichtigen Mittelstück den abstrakten Gesamtlook zu verleihen. Da die Wand direkt in der Einfahrtsschneise zum Linzer Hauptbahnhof liegt, wo Züge unterschiedlichster Art pausieren, war für uns die Lesbarkeit der Elemente sekundär, es ging dabei mehr um die Verschmelzung von sehr kontrastreichen Styles und die grafische Sichtbarkeit der Positiv-Negativ Elemente, der Kreise und Formen,die für die Zugreisenden im Vorbeifahren erkennbar sein sollten.